Indexing metadata

Pengembangan Metode Pembelajaran Berbasis Modulasi sebagai Stimulus Kepekaan Musikalitas Anak


 
Dublin Core PKP Metadata Items Metadata for this Document
 
1. Title Title of document Pengembangan Metode Pembelajaran Berbasis Modulasi sebagai Stimulus Kepekaan Musikalitas Anak
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Kun Setyaning Astuti; Universitas Negeri Yogyakarta; Indonesia
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Fransisca Xaveria Diah Kristianingsih; Universitas Negeri Yogyakarta; Indonesia
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Pujiwiyana Pujiwiyana; Universitas Negeri Yogyakarta
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Cipto Budi Handoyo; Universitas Negeri Yogyakarta; Indonesia
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Lukas Gunawan Arga Rakasiwi; Universitas Negeri Yogyakarta; Indonesia
 
3. Subject Discipline(s)
 
3. Subject Keyword(s) metode pembelajaran modulasi; musikalitas anak; bernyanyi
 
4. Description Abstract

Penelitian ini untuk mengembangkan metode pembelajaran bernyanyi berbasis modulasi atau perubahan nada dasar pada anak. Metode ini dilakukan sebagai salah satu cara atau stimulus untuk meningkatkan kepekaan musikalitas anak. Melalui metode ini, anak dapat secara spontan, tepat, dan cepat merespon fenomena musikal. Penelitian dilatarbelakangi praktik pembelajaran musik terutama di Sekolah Dasar yang selama ini lebih bersifat teoritis. Pembelajaran lebih ditekankan pada kemampuan kognitif dibandingkan pengembangan psikomotorik. Dengan metode pembelajaran ini, anak diharapkan dapat berinteraksi dengan musik secara langsung sehingga hakikat substansi pembelajaran musik meliputi aktivitas mengapresiasi, mengkreasi, dan mengekspresikan musik tercapai.  Metode penelitian yang digunakan Research and Development. Adapun tahapan penelitian yaitu: identifikasi kebutuhan, pengumpulan data, desain invention berupa pengembangan metode pembelajaran modulasi; uji coba terbatas, revisi, ujicoba metode pembelajaran berbasis modulasi.  Hasil penelitian menunjukkan pembelajaran modulasi dapat dilakukan dengan tahapan 1) memperdengarkan iringan lagu saat modulasi menggunakan Do=C, Do=D, dan Do=E;  2) memberikan jembatan berupa akord pada nada dasar lagu yang akan dinyanyikan; 3) pengembangan Ritme lagu yang dapat digunakan sebagai tanda untuk memulai menyanyi; dan 4) pengiring dapat membantu anak-anak untuk menyanyi dengan lagu yang benar pada saat modulasi dari tangga nada mayor ke minor dan sebaliknya, 5) anak-anak  usia antara 5-10 tahun dapat menyanyikan lagu anak-anak dengan mengikuti iringan baik dengan alat musik gitar maupun piano., 8) anak-anak usia antara 7-10 tahun dapat menyanyikan lagu dengan modulasi dan perubahan tangga nada dari mayor ke minor dan sebaliknya.

Abstract

Development of Modulation-Based Learning Methods as a Stimulus for Children's Musical Sensitivity. This study aims to develop a singing learning method based on modulation or changes scale for children. This method is a way or stimulus to increase children's musical sensitivity. This method allows Children to spontaneously, precisely, and quickly respond to musical phenomena. This study is motivated by the practice of learning music, especially in elementary schools, which is more theoretical. Cognitive abilities are more emphasized than psychomotor development. This method involves children interacting directly with music. Thus, the essence of music learning includes appreciating, creating, and expressing. This study used the Research and Development method. The steps include identification of needs, data collection, design of developing modulation learning methods, tryouts, revisions, and implementation of modulation-based learning methods. There are five steps you can take to learn modulation: 1) Listening to the accompaniment of the song when modulating using Do=C, Do=D, and Do=E; 2) Providing a bridge in the form of song chords on the song's fundamental tone; 3) Creating a rhythm song that could be utilized as a signal to get people to sing, and 4) Accompaniment can help children to sing the correct song at the time of modulation from major to minor scales and vice versa; 5)  children between the ages of 5-10 years can sing several songs by following good musical instrumental accompaniments played by guitar and piano. In addition, children between the ages of 7 and 10 can sing songs with modulations and changes in the pitch of the ladder from major to minor and vice versa.

Keywords: modulation teaching and learning; Development of children's musicality; Singing

 
5. Publisher Organizing agency, location Institut Seni Indonesia Yogyakarta
 
6. Contributor Sponsor(s) Directorate of research, technology and community service Directorate general of higher education and Universitas Negeri Yogyakarta
 
7. Date (YYYY-MM-DD) 2023-10-06
 
8. Type Status & genre Peer-reviewed Article
 
8. Type Type
 
9. Format File format PDF
 
10. Identifier Uniform Resource Identifier https://jurnal.isi.ac.id/index.php/promusika/article/view/10868
 
10. Identifier Digital Object Identifier (DOI) https://doi.org/10.24821/promusika.v11i2.10868
 
11. Source Title; vol., no. (year) PROMUSIKA; Vol 11, No 2 (2023): Oktober 2023
 
12. Language English=en ind
 
13. Relation Supp. Files
 
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
 
15. Rights Copyright and permissions Copyright (c) 2023 PROMUSIKA
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.